Binnen WP5 onderzochten onderzoekers van Amsterdam UMC en collega’s hoe beleidsmedewerkers van Nederlandse gemeenten aankijken tegen een verbod op reclame voor ongezonde en niet-duurzame producten in de openbare ruimte.
Uit interviews met 18 beleidsmedewerkers in 13 gemeenten blijkt dat zulke reclameverboden vaak worden aangedreven door politiek momentum, een gunstig klimaat in de gemeenteraad en beleidskansen zoals het herzien van contracten. Tegelijkertijd spelen belemmeringen als juridische en financiële risico’s een grote rol. Gemeenten zien het vooral als een belangrijk signaal richting bewoners en politiek, ook als directe gedragsverandering moeilijk te meten is.
De belangrijkste bevindingen zijn samengevat in deze infographic, met aanvullende toelichting in de bijbehorende Engelstalige slides. Het wetenschappelijke artikel over dit onderzoek is inmiddels ingediend voor publicatie.
Onderzoeksteam: Josine Stuber (Amsterdam UMC), Dorien Beeres (Erasmus MC), Coosje Dijkstra (Amsterdam UMC), Sanne Djojosoeparto (WUR), Hannah Forde (University of Oxford), Maartje Poelman (WUR), Frank van Lenthe (Erasmus MC) en Joreintje Mackenbach (Amsterdam UMC).